Bidirectionele laadpaal
Denk je aan een elektrische auto en wil je duurzaam laden? Dan is een bidirectionele laadpaal een uitstekende keuze. In essentie tovert zo’n slim laadpunt je auto om tot mobiele thuisbatterij. Wat heb je allemaal nodig voor zo’n installatie en wat zijn alle voordelen? En zijn er nog belangrijke aandachtspunten om op te letten? Al je vragen over bidirectionele laadpunten beantwoorden we hier!
Ga snel naar:
Waarom kiezen voor een bidirectionele laadpaal?
Installatie bidirectionele laadpaal
Bidirectionele laadpaal: prijs
Belangrijke aandachtspunten
Veelgestelde vragen [FAQ]
Vraag vrijblijvend offertes aan
Hoe werkt een bidirectionele laadpaal?
Een bidirectionele laadpaal maakt het mogelijk om de stroom van je elektrische auto te verdelen in je huis of terug te leveren aan het net. Gebruik je je auto dus niet? Dan functioneert de batterij van je wagen als een soort thuisbatterij met een ingebouwde bidirectionele omvormer. Hoe gaat dit precies in zijn werk? Een woordje uitleg:
- Auto opladen met zonnepanelen: de groene stroom van zonnepanelen is gelijkstroom, die een elektrische auto meteen kan gebruiken om op te laden. De ingebouwde omvormer van de installatie hoeft in dit geval dus niks te doen.
- Auto opladen via het net: de stroom die binnenkomt vanaf het net is wisselstroom, die je voor andere elektrische apparaten in huis meteen kan gebruiken. Voor een elektrische auto moet je dit echter nog wel omzetten naar gelijkstroom. Dit gebeurt dan bij de ingebouwde bidirectionele omvormer.
- Stroom van auto gebruiken in huis: met een bidirectionele laadpaal kan je de stroom van je auto gebruiken voor de elektrische apparaten in je huis. Hiervoor zet de ingebouwde omvormer de gelijkstroom dan eerst om naar bruikbare wisselstroom.
Heb je interesse in zo’n bidirectionele installatie? Onze erkende installateurs helpen je graag verder. Kom in contact met experts in je buurt via de gratis offerteservice.
Waarom kiezen voor een bidirectionele laadpaal?
Kies je voor een bidirectioneel laadpunt? Dan geniet je optimaal van de volgende voordelen:
- Elektrische auto als thuisbatterij: met een bidirectionele laadpaal heb je eigenlijk geen thuisbatterij meer nodig. Je elektrische auto vervult deze rol.
- Lagere energierekening: een bidirectionele laadpaal kan jouw auto duurzaam van stroom voorzien als je zonnepanelen hebt. Dan gebruik je namelijk de gratis, groene stroom voor dit laadproces. Het gevolg? Een lagere stroomfactuur.
- Back-up bij storingen: valt alle stroom in huis weg? Dan fungeert een opgeladen elektrische auto via een bidirectioneel laadpunt als back-up. Zo zit je nooit zonder stroom en blijven al je apparaten werken.
- Zelfvoorzienend: gebruik je een elektrische auto als thuisbatterij en heb je zonnepanelen? Dan kan je overtollige groene stroom van overdag opslaan in je auto. Tegelijkertijd maak je zo slimmer gebruik van je groene stroom en kan je de benodigde hoeveelheid energie voor een groter deel zelf opwekken. Je hangt dus minder af van het elektriciteitsnet.
Installatie bidirectionele laadpaal
Wat heb je nodig voor een correcte werkende bidirectionele laadpaal? Hieronder een overzicht met de belangrijkste elementen:
-
Bidirectionele laadpaal
Het belangrijkste is natuurlijk het laadpunt zelf. Doorgaans zijn er modellen die je aan een wand kan bevestigen of je kiest simpelweg voor een paal. Ook verschillen de beschikbare laadpalen qua vermogen, maar kan je uitgaan van 3,7 à 22 kW. Dat vermogen moet je afstemmen op het laadvermogen van je auto. Een expert kan je hierbij adviseren.
-
Elektrische auto
Voor je een bidirectioneel laadpunt laat plaatsen, moet je eerst kijken naar je elektrische auto. Deze heeft namelijk een bepaald laadvermogen, wat bepaalt hoe snel je kan laden. Stem het laadpunt en de auto dus goed op elkaar af. Een elektrische auto met een vermogen van 3,7 kW zal namelijk niet sneller laden met een laadpaal van 22 kW. Daarnaast moet je auto natuurlijk bidirectioneel laden ondersteunen.
-
Geschikte elektrische installatie
Kies je voor een laadpaal en auto met een laadvermogen van 11 à 22 kW en wil je snel kunnen laden? Dan heb je een elektrische installatie met een 3-fase aansluiting nodig. Deze worden aangegeven met 3 x 220/230V of 3×230/400V. Voor een lager laadvermogen is een 1-fase aansluiting meestal voldoende.
-
Zonnepanelen
Om je bidirectionele laadpaal en auto te gebruiken als duurzame thuisbatterij installatie, heb je zonnepanelen nodig. Zo gebruik je gratis groene stroom in plaats van netstroom en is het rendement van de complete installatie op zijn best.
BELANGRIJK: dit zijn een aantal van de belangrijkste onderdelen van een bidirectionele laadpaal installatie, maar dit is natuurlijk niet alles. Een erkende specialist weet precies wat die nodig heeft voor een complete installatie en correcte uitvoering. Kom in contact met een expert in je buurt.
Bidirectionele laadpaal: prijs
Bidirectionele laadpalen zijn een stuk duurder dan normale laadpalen. Zo kan je uitgaan van € 5.000 à 6.000 (excl. btw, incl. plaatsing) voor het laadpunt en de installatie hiervan. De precieze prijs is afhankelijk van het vermogen van de laadpaal, het merk, voorbereidende werken, … Daarnaast is het soms ook nodig om je elektrische installatie te verzwaren.
LET OP: dit is alleen een richtprijs. Wat je uiteindelijk betaalt, kan hier dus nog van afwijken. Wil je zeker zijn van een installatie op maat én een eerlijke prijs? Maak dan gebruik van onze gratis offerteservice. Vergelijk vrijblijvend installateurs actief in je regio.
Belangrijke aandachtspunten
Waar moet je op letten als je een bidirectionele laadpaal plaatst en hoe gebruik je deze zo efficiënt mogelijk? Een kort overzicht met de belangrijkste punten:
- Dynamic load balancing: bidirectionele laadpalen maken vrijwel altijd gebruik van dynamic load balancing. Dit betekent dat de laadpaal het totale stroomverbruik in huis in de gaten houdt en je auto langzamer zal opladen als het totale verbruik relatief hoog is.
- Verschillende laadpaal merken: er zijn steeds meer bidirectionele laadpunten op de markt en steeds meer merken die ze aanbieden. Bekende voorbeelden zijn Engie, Smappee, Alfen, … Doorgaans werken installateurs met een specifiek merk, maar kunnen ze ook zeker advies geven over de producten van andere fabrikanten. Let wel: het totale aanbod is op dit moment nog beperkt.
- Elektrische auto: de auto is misschien wel het belangrijkste aandachtspunt als je wil beginnen met bidirectioneel laden. Er zijn nog niet zoveel elektrische auto’s die deze laadmethode ondersteunen en dus is je keuzevrijheid beperkt. Een aantal voorbeelden van geschikte auto’s zijn de Nissan LEAF, de Volkswagen ID. Buzz, de i-MiEV of Outlander PHEV van Mitsubishi, …
- Slim laden: over het algemeen beschikken bidirectionele laadpalen over allerlei slimme functionaliteiten. Eerder hadden we het al over hoe je energie kan terugleveren aan het net of je huis, maar doorgaans houdt zo’n laadpunt ook rekening met variabele energietarieven en laadt die je auto op wanneer dit het meest voordelig is. Denk daarnaast ook aan extra accessoires als een touchscreen, een mobiele app, …
Interesse in een bidirectionele laadpaal? Neem de stap!
Wil je meer weten over bidirectionele laadpalen en de bedrijven die ze aanbieden? En ben je benieuwd of het mogelijk is in jouw woning? Kom dan vrijblijvend in contact met een specialist actief in je buurt via onze gratis offerteservice. Zo geniet je van gericht advies en maak je zeker en vast een weloverwogen keuze. Start je aanvraag hier.
Veelgestelde vragen [FAQ]
Bidirectioneel laden is een vrij nieuwe technologie, die ondanks het potentieel nog niet zo veel wordt toegepast in woningen. Het is dus logisch als je nog vragen hebt over dit soort laadpunten. Hieronder beantwoorden we alvast een aantal veelgestelde vragen:
-
Is bidirectioneel laden hetzelfde als slim laden?Nee. In principe zijn de meeste bidirectionele laadpalen tegelijkertijd ook slimme systemen, maar slimme laadpalen zijn niet in essentie bidirectionele laadpalen. Veel van deze laadpunten kunnen alleen auto’s opladen en verdelen later geen stroom van de auto meer door je woning. -
Is bidirectioneel laden slecht voor de accu van je auto?Dit is een vraag waar onderzoekers nog verdeeld over zijn. De ene expert denkt dat bidirectioneel laden slecht is voor je autoaccu, aangezien je continu op- en ontlaadt. Dit zou de levensduur van de accu beperken. Daarentegen zijn er ook onderzoekers die denken dat het juist goed is voor de accu, want deze processen duren maar een paar minuten per dag en er wordt nooit compleet ontladen of opgeladen. -
Kan bidirectioneel laden met een 1-fase of 3-fase aansluiting?Stel dat je een auto hebt met een beperkt laadvermogen en dat je al efficiënt zou kunnen laden met een 1-fase elektrische aansluiting. Moet je dan de installatie verzwaren als je bidirectioneel wil laden? Het antwoord op deze vraag is nee. Er zijn namelijk ook genoeg bidirectionele laadpalen die kunnen functioneren met een 1-fase elektrische installatie. Alles hangt af van het laadvermogen van je auto.